Historien om Askeladden – Del 2 Sør- og NordAmerika.
Av Terje Brantenberg Tilbake til del 1 Gå til del 3, Tyskland

LN-KAF ”Askeladden” - HC-ABS ”Amazonas”
Samme år ble derfor flyet med 20 tonn reservedeler solgt til den tidligere Lufthansapiloten Christof Drexel. Han drev et lite privat flyselskap i Ecuador (Transportes Aeros Orientales) og ville erstatte sin gamle Ju 52 som nettopp hadde havarert. Etter en overhaling på flyfabrikken i Horten, skulle flyet transporteres til Ecuador. Under tauing til lastebåten på havna i Oslo revnet imidlertid flottørene og flyet sank. Etter hevingen måtte det gjennomgå enda en overhaling før det til slutt kom til Ecuador. Her ble det registrert som HC-ABS, gitt navnet ”Amazonas” og påsatt hjulunderstell. Drexel brukte maskinen til frakt av passasjerer, gull, geiter, kyr og bur med ville dyr fram til 1963. Flyet var da nedslitt og ble satt bort i utkanten av flyplassen i Quito. Flyet var da 26 år med en samlet flytid på over 8000 timer. En amerikansk flyger – Paul Holsen - som besøkte flyplassen i 1967, så flyet og ble interessert. Han fikk tilbud om å kjøpe det for $ 5000, men hadde ikke råd.

HC-ABS forlatt ved Quito flyplass.
HC-ABS ”Amazonas” – N 130 LW
Etter å ha stått og råtnet på flyplassen i Quito, ble flyet oppdaget i 1969 av en amerikansk bombeflypilot fra andre verdenskrig – Lester Veawer. Han kjøpte flyet 25. mai 1970, fikk det satt i stand og tok det til Dixon, Illinois i USA. Etter åtte år på bakken kom ”Askeladden” enda en gang i luften, nå som N 130 LW. Flyet ble ikke godkjent for passasjerer, men klassifisert som ”experimental” og brukt til flyshow. Flyet var imidlertid i dårlig stand og med en cockpit sammensatt av tyske, norske, spanske og amerikanske instrumenter!
Askeladden som "Iron Annie" restaurert i Florida.
N 130 LW – N52JU ”Iron Annie”
Etter fire år solgte Veawer flyet til en annen amerikaner, flyentusiasten og eventyreren Martin Caidin – for $ 52.500. Caidin (1927-97) er også berømt som forfatter med en omfattende produksjon ( ca 150 bøker) av bl.a. science fiction, flybøker, romaner og filmmanuskript. Han skrev om restaureringen av Junkers flyet i boken ”The Saga of Iron Annie” (Doubleday 1997) og er kjent for sitat som: "The world is never hostile . . . it just plain doesn't give a damn" og ”I may get killed, baby, but I ain´t ever gonna die”.
”Askeladden” ble nå overført til Titusville, Florida og omdøpt til N52JU ”Iron Annie”.
Fullstendig overhalt og malt i Luftwaffe farger, deltok det på flyshow over hele USA og ble det raskt verdensberømt. I et intervju med Caidin der flyet blir omtalt som ”Hitler´s Junkers Aircraft” forteller han denne versjonen om flyets forhistorie:

”It was in South America for a long time, and we don´t know how it got there, but we talked to a number of German pilots that Hitler flew with during his political campaigns. Any plane in which Hitler flew was allowed to carry a gold eagle on the right side of the plane. Well, when we started taking off layers of paint, eight coats, a swastika appeared on the tail, and a gold eagle on the side. We checked with the Deutsches Museum and they said if it carries a gold eagle, it was an airplane in which Hitler flew. I don´t want anything to do with a f---ing swastika, so we put the German Iron Cross on the tail, and repainted the eagle”.

    Selv om historien er god er den neppe helt i tråd med fakta. Da flyet ble totaloverhalt ved Horten Flyfabrikk i 1945 ble all maling fjernet. Det høres derfor usannsynlig ut at opprinnelig maling fra før eller under krigen skulle være igjen på flyet. Om flyegenskapene og den første flyturen sier han:

”Gorgeous! The first flight was rough, though. Left engine blew the carburator, had 30 feet of fire coming out of it, the right engine ignition blew up, it was backfiring, we had the throttle on the middle engine all the way forward, hauling that sonofabitch along by the nose. Out of Corpus Christi, Tax., the transponder wasn´t working, and you can´t get skin reflection for radar off the corrugated metal, only the props, and radar control called the tower and said, we´ve got an UFO coming up the coast at 90 miles per hour and there´s fire coming out of it! I´m rocking the wings like crazy, the emergency signal, and all of a sudden everybody saw it was a German airplane and broke out of the pattern, and I rolled that thing out and chopped all three engines. Drove her down. Dead-sticked the sonofabitch in from 1,600 feet!”

Juni-november 1976 ble flyet totaloverhalt med bl.a. utskifting av de gamle motorene (to originale BMW motorer og én Pratt Whittney R 1690) med tre nye Pratt Whittney Wasp stjernemotorer, bremser, bytte av understell fra en Curtiss C-46 ”Commando”, nye instrumenter m.m. Flyet ble nå sertifisert for passasjerflyging. I 1979 ble Caidin alvorlig syk og var interessert i å selge flyet. Det hører med til historien at en av Luftfartshistorisk Forening Tromsø sine medlemmer (Svein-Roald Jensen) var da medlem av Confederate Air Force (den største veteranflyorganisasjonen i USA). Gjennom organisasjonens medlemsblad fikk han informasjon om at flyet var til salgs. Han fremmet derfor ideen om kjøp og tilbakeføring av flyet til Norge. Interessen var imidlertid ikke stor nok…
Gå til del 3, Tyskland
hjem
lenker