Postflytragedien på Bjørnøya 28. mars 1954, del 4.
av Odd Magnus Heide Hansen
Bisatt på sin 29-årsdag
Man kan lese i avisene at res.kap. Flokkmann fortalte at Kringkastingen ville vise sin deltakelse på begravelsesdagen. Imidlertid hadde familien til den avdøde et ønske om å få lagt en blomsterbukett på kisten til Sigvart Tingvoll under bisettelsen. Grunnen var at Sigvart fylte 29 år denne dagen og Flokkmann foretok blomsterpåleggingen med ordene: "Jeg legger denne bukett med påskeliljer på hans båre med hilsen fra hustru, barn og barndomshjem. Guds fred og signing over hans minne".
Rekrutter fra Bardufoss som æresvakt
Rekruttskolen ved LKN Bardufoss, som var på 83 menige, ble beordret å stå æresvakt i Tromsø fra dampskipskaia til domkirketrappa. Vi fikk meldingen om ulykken alt på radioen og senere kunne vi lese om den i avisene. Rekruttene ble fraktet i lastebiler til Tromsø fra Bardufoss flystasjon. Tror det var tre stykker av merket Reo. Kan huske at det var fryktelig kaldt med bare et presenningsoverbygg på lasteplanet, og sitteunderlaget var sekker stappet med høy. Selv om det var gode vinterveger, tok det mange timer før vi ankom Tromsø. Dette forteller Aage Irgens, som selv ble plassert rett utenfor forretningen til J. M. Hansen.
– Sigvart Tingvoll og jeg var fra samme bygd. Vi gikk i samme klasse og delte pult på realskolen. Sigvart var fem år eldre enn meg, men han ble forsinket med utdannelsen sin på grunn av krigen. Slik var det at vi havnet i samme klassetrinn, forklarer Irgens. – Det var spesielt tungt å stille som æresvakt i Tromsø, i og med at jeg hadde en god venn blant de omkomne. Selv om det er gått 50 år siden hendelsen, sitter minnene spikret, sier Aage Irgens.
Fotografi av minneplaten på Bjørnøya, fra 1984.
Foto Atle Isaksen ©
Minneplate
De omkomne ble etter minnestunden i Tromsø sendt til sine repektive hjemsteder hvor de ble stedt til hvile.
Sigvart Tingvoll ble fraktet hjem til Gibostad med flysikringsbåten “Bluebird” ved Skattøra flystasjon med Conrad Ebbesen som skipper. Begravelsen foregikk fra en fullsatt Lenvik kirke og hele bygda flagget på halv stang. De nærmeste venner av Sigvart bar kisten bort, mens Musikkforeningens medlemmer spilte en siste hilsen for et tidligere medlem av korpset. Sigvart Tingvoll ble jordfestet på Bjorelvnes kirkegård.
Lars Normann Sørensen la ned krans fra kollegaene i NRK avdeling Troms under begravelsen, som ble ledet av sokneprest Lyshoel i Lenvik kirke.
1. november 1984 ble det avduket en minneplate med alle navnene på de omkomne, samt at propellen fra flyet var montert på platen. Det ble enkel seremoni med representanter fra de pårørende og Luftforsvaret til stede. Minneplaten og propellen er festet til en stein og plassert foran hovedstasjonen på Bjørnøya
 

De omkomne av Catalina-mannskapet fra 333 squadron stasjonert på Sola flyplass var:
Kaptein Tor Arvid Høien fra Harstad (flyets fører). Høien ble 32 år, og etterlot seg hustru og to barn.

Løytnant Øystein Bjørnerud
fra Telemark. 1. navigatør. Han ble 26 år gammel. Ugift.

Fenrik Johannes H. Floan
fra Trondheim. 2. navigatør på Catalinaen og ble 28 år. Ugift.

Fenrik Svang Rasmussen fra Oslo. 2. flyger født i Hamburg. Rasmussen var den yngste og ble bare 25 år. Ugift.

Fenrik Eigil Lund fra Bærum
. 3. flyger. Han ble 27 år. Også han ugift.

Vingsersjant Håkon Johansen fra Stavanger. 2. telegrafist i flyet. Han ble 34 år og etterlot seg hustru og en sønn.

Vingsersjant Georg Nødland fra Stavanger. Flymaskinist. Etterlot seg hustru og ble bare 27 år.

Programassistent Sigvart Tingvoll fra Norsk Rikskringkasting i Tromsø. Tingvoll kom opprinnelig fra Gibostad. Han hadde vært ansatt i NRK i sju år da ulykken inntraff. Etterlot seg hustru og en datter. Tingvoll ble nesten 29 år gammel.

Flytragedien resulterte i åtte døde menn, fire enker og fire farløse barn.
 
Gå til del 5
Gå til første del
 
hjem
lenker