Bisatt på sin 29-årsdag
Man kan lese i avisene at res.kap. Flokkmann fortalte at Kringkastingen ville
vise sin deltakelse på begravelsesdagen. Imidlertid hadde familien
til den avdøde et ønske om å få lagt en blomsterbukett
på kisten til Sigvart Tingvoll under bisettelsen. Grunnen var at Sigvart
fylte 29 år denne dagen og Flokkmann foretok blomsterpåleggingen
med ordene: "Jeg legger denne bukett med påskeliljer på hans
båre
med hilsen fra hustru, barn og barndomshjem. Guds fred og signing over hans
minne". |
Rekrutter
fra Bardufoss som æresvakt
Rekruttskolen ved LKN Bardufoss, som var på 83 menige, ble beordret å stå æresvakt
i Tromsø fra dampskipskaia til domkirketrappa. Vi fikk meldingen om ulykken
alt på radioen og senere kunne vi lese om den i avisene. Rekruttene ble
fraktet i lastebiler til Tromsø fra Bardufoss flystasjon. Tror det var
tre stykker av merket Reo. Kan huske at det var fryktelig kaldt med bare et presenningsoverbygg
på lasteplanet, og sitteunderlaget var sekker stappet med høy. Selv
om det var gode vinterveger, tok det mange timer før vi ankom Tromsø.
Dette forteller Aage Irgens, som selv ble plassert rett utenfor forretningen
til J. M. Hansen.
– Sigvart Tingvoll og jeg var fra samme bygd. Vi gikk i samme klasse og
delte pult på realskolen. Sigvart var fem år eldre enn meg, men han
ble forsinket med utdannelsen sin på grunn av krigen. Slik var det at vi
havnet i samme klassetrinn, forklarer Irgens. – Det var spesielt tungt å stille
som æresvakt i Tromsø, i og med at jeg hadde en god venn blant de
omkomne. Selv om det er gått 50 år siden hendelsen, sitter minnene
spikret, sier Aage Irgens.
|
|
 |
Fotografi
av minneplaten på Bjørnøya, fra 1984.
Foto Atle Isaksen
© |
Minneplate
De
omkomne ble etter minnestunden i Tromsø sendt til
sine repektive hjemsteder
hvor de ble stedt til hvile.
Sigvart Tingvoll ble fraktet hjem til Gibostad med flysikringsbåten “Bluebird” ved
Skattøra flystasjon med Conrad Ebbesen som skipper. Begravelsen foregikk
fra en fullsatt Lenvik kirke og hele bygda flagget på halv stang. De nærmeste
venner av Sigvart bar kisten bort, mens Musikkforeningens medlemmer spilte en
siste hilsen for et tidligere medlem av korpset. Sigvart Tingvoll ble jordfestet
på Bjorelvnes kirkegård.
Lars Normann Sørensen la ned krans fra kollegaene i NRK avdeling Troms
under begravelsen, som ble ledet av sokneprest Lyshoel i Lenvik kirke.
1. november 1984 ble det avduket en minneplate med alle navnene på de omkomne,
samt at propellen fra flyet var montert på platen. Det ble enkel seremoni
med representanter fra de pårørende og Luftforsvaret til stede.
Minneplaten og propellen er festet til en stein og plassert foran hovedstasjonen
på Bjørnøya |
|
De
omkomne av Catalina-mannskapet fra 333 squadron stasjonert
på Sola flyplass
var:
Kaptein Tor Arvid Høien fra Harstad (flyets fører).
Høien
ble 32 år, og etterlot seg hustru og to barn.
Løytnant Øystein Bjørnerud fra Telemark. 1. navigatør.
Han ble 26 år gammel. Ugift.
Fenrik Johannes H. Floan fra Trondheim. 2. navigatør på Catalinaen
og ble 28 år. Ugift.
Fenrik Svang Rasmussen fra Oslo. 2. flyger født i Hamburg.
Rasmussen var
den yngste og ble bare 25 år. Ugift.
Fenrik Eigil Lund fra Bærum. 3. flyger. Han ble 27 år. Også han
ugift.
Vingsersjant Håkon Johansen fra Stavanger. 2. telegrafist
i flyet. Han
ble 34 år og etterlot seg hustru og en sønn.
Vingsersjant Georg Nødland fra Stavanger. Flymaskinist.
Etterlot seg hustru
og ble bare 27 år.
Programassistent Sigvart Tingvoll fra Norsk Rikskringkasting
i Tromsø.
Tingvoll kom opprinnelig fra Gibostad. Han hadde vært ansatt i NRK i sju år
da ulykken inntraff. Etterlot seg hustru og en datter. Tingvoll ble nesten 29 år
gammel.
Flytragedien resulterte i åtte døde menn, fire enker og fire farløse
barn. |
|
Gå
til del 5 |
Gå til
første del |
|