Postflytragedien på Bjørnøya 28. mars 1954, del 1.
av Odd Magnus Heide Hansen
De omkomne av Catalina-mannskapet
fra 333 squadron stasjonert
på Sola flyplass var:
Kaptein Tor Arvid Høien Skipper
Fenrik Svang Rasmussen
2. flyger
Fenrik Eigil Lund
3. flyger
Løytnant Øystein Bjørnerud
1. navigatør.
Fenrik Johannes H. Floan

2. navigatør
Vingsersjant Håkon Johansen
2. telegrafist
Vingsersjant Georg Nødland
Flymaskinist

også ombord
Sigvart Tingvoll
Programassistent NRK Tromsø.
Bjørnøya-tragedien i 1954
Tromsøs og landets befolkning fikk høre over radioen søndag 28. mars 1954 at postflyet til Bjørnøya og Svalbard hadde havarert. En kunne lese i avisene Nordlys og “Tromsø” mandag 29. mars om tragedien som kostet åtte mennesker livet. Av flymannskapet på ni overlevde en flystyrten. Flyvraket ble funnet bare fem kilometer sør for radiostasjonen på Bjørnøya.

Ruta for postflyet var: Tromsø - Bjørnøya - Isfjord Radio - Longyearbyen - Ny-Ålesund - Hopen - Bjørnøya - Tromsø. Turen skulle ha en varighet på 16 timer.
En sivil person var med om bord i flyet. Det var NRKs utsendte medarbeider, programassistent Sigvart Tingvoll fra Tromsø, og uheldigvis var han en av de omkomne. Tingvoll kom opprinnelig fra Gibostad, men var gift og bosatt i Tromsø. Oppdraget hans var å lage en reportasje om postflyets tur til de polare egne i “utkant-Norge”. Meningen var at opptaket fra denne turen skulle sendes om kvelden etter endt oppdrag i programposten Aktuell-post.
Kringkastingen hadde fått anledning til å sende en mann med postflyet til øygruppene Bjørnøya og Svalbard og Hopen. Mannen som ble uttatt til å være med postflyet, var stortingsreporteren Jan Frydenlund.
Catalina KK-N klargjøres den 27. mars 1954.
Han var ankommet Tromsø for å være med flyet, men på grunn av dårlig vær ble turen utsatt noen dager. Dette medførte at Frydenlund dro tilbake til Oslo, og programassistent Sigvart Tingvoll tok over plassen i Catalinaen. Tingvoll ble ansatt i NRK i 1947, og hadde virket som programassistent i sju år. Sigvart Tingvoll etterlot seg kone, tromsødamen Gudrun (Tulla) født Bjørvik, og datteren, Sissel, på fem år.

Tok av fra Skattøra
Catalina-flyet fra Sola flystasjon med kaptein Tor Arvid Høien fra Harstad som skipper tok av fra Skattøra Sjøflyhavn klokken 01.55 natt til søndag 28. mars 1954. Han etterlot seg hustru og datteren Britt på fem år og sønnen Tor Arvid som ble født 12. mars dette året. Tor Arvid Høien var også gift med en tromsødame, Bjørg (Sikken) Johannessen. De bodde på Skattøra i mange år da Høien var flyger på Catalinaen som var sjøflyhavnas sikringsfly. Høien var med ut herfra på mange krevende ambulanseturer.

Catalinaen fløy over Bjørnøya hvor postsekkene ble kastet ut til folkene på stasjonen. Fløy så videre nordover til Svalbard og, som avisene skrev, hadde de levert posten på de planlagte steder og var på hjemtur. De var i radioforbindelse med Bjørnøya radio og fløy lavt over stasjonen da de passerte søndag rundt klokken 15.00. Kort tid etter ble radioforbindelsen brutt. Siden ble det stille og man regnet med at flyets radio hadde gått ut, noe som var svært vanlig innen radiokommunikasjon på den tiden.
 

Redningstiltak.
Da flyet ikke var ankommet Tromsø trekvart time etter beregnet ankomst, satte flykommando Nord-Norge i gang forberedende redningstiltak. Forsinkelsen ble innmeldt til Flykommandøren.
Flyvåpenet satte seg i forbindelse med De Alliertes Hovedkvarter på Kolsås, som igjen tok kontakt med de engelske og amerikanske myndigheter. De satte straks i gang aksjoner fra RAF Costal Command og 3. USA Air Force for unnsetning med beregnet ankomst til Bodø mandag morgen. Samtidig hadde LKN sendt ut et Catalina-fly i leteaksjonen. Dette Catalina-flyet var i beredskapsstyrken i Tromsø. Flyet avsøkte farvannet nordover til Bjørnøya og returnerte til Tromsø sent søndag kveld. To av marinens fartøyer, KNM “Andenes” og KNM “Sørøy”, samt to mineleggere ble kommandert ut på søk. I tillegg ble “G.O. Sars” og ishavsfartøyet “Norsel” også dirigert til området for å hjelpe til med letingen. Det gikk ut SOS fra flykontrollen på Skattøra klokken 18.20.
– Vi på stasjonen på Bjørnøya diskuterte søk, og to mann gikk ut for å lete, sier leder Oddmund Søreide.

Noe grått i snøværet
– En liten time etter oppdaget de noe grått i snøværet. De skimtet flammer, og forstod da at de hadde funnet det savnede flyet.
Klokken 21.45 kom det inn melding om at flyet var funnet havarert på Bjørnøya like sør for radiostasjonen. De to av marinens fartøyer, KNM “Sørøy” og KNM “Andenes”, fikk kontraordre, og ble beordret tilbake til Tromsø for å hente undersøkelseskommisjonen og utstyr som skulle fraktes opp til Bjørnøya. Storparten av undersøkelseskommisjonen ble befraktet med KNM “Sørøy”. Kommisjonen ble ledet av major Anonsen, videre bestod den av to flygere, en teknisk offiser, en lege og en representant fra politiet. KNM “Andenes” skulle ta med seg de åtte kistene som trengtes pluss resten av kommisjonen.
 
Gå til del 2
 
hjem
lenker