Postflytragedien på Bjørnøya 28. mars 1954, del 2.
av Odd Magnus Heide Hansen
En overlevde flystyrten
Vingsersjant og telegrafist Paul Olsen fra Stavanger var den eneste som overlevde flystyrten. Da flyet gikk i bakken og eksploderte, ble han slengt 50 meter ut fra flyet. Olsen ble funnet søndag kveld kl. 19.30. Han lå da delvis under halepartiet, som var blitt sprengt løs fra flyet.
Catalina-flyet hadde kommet inn over øya og passerte stasjonen rundt klokken 15.00. Flyet holdt en sydvestlig kurs og hadde bare en høyde på mellom 50-100 meter da det fløy over oss. Stasjonsfolkene hadde kontakt med flyet da det passerte. Det var snøbyger over Bjørnøya, men sikten var god mellom bygene. Stuert Einar Strand og telegrafist Alf Alvær fant det havarerte flyet. Snødybden på øya ble anslått til ca. en meter.
Redningsaksjonen ble meget strabasiøs for både redningsmannskap og den skadde. Telegrafist Paul Olsen hadde sittet bak i “blistret” på styrbord side av flyet (glasskuppel på siden av flykroppen).
Dårlig vær
— Vi startet fra Skattøra litt etter midnatt. Fikk dårlig vær undervegs og slik ble været stort sett på hele flystrekket. Mannskapet kommuniserte via intercommen og radaren var på og alt teknisk materiell fungerte godt under hele turen. Tidlig om morgenen var vi over Bjørnøya. Postsekkene ble sluppet og vi fortsatte turen mot Isfjord Radio, Longyearbyen og Ny-Ålesund. På alle stedene var folkene på beina for å ta imot posten hjemmefra. Bakkemannskapene hilste oss med veivende armer og viste glede over å få hilsener hjemmefra, da flyet i lav høyde slapp ned postsekkene. Stemningen i flyet var god. Catalina-mannskapet var godt sammensveiset ved at de hadde flydd sammen i 20 måneder. Sigvart Tingvoll, som var utsendt fra NRK, så ut til å klare brasene bra, fortalte Paul Olsen til avisa Nordlys etter å være ankommet Tromsø og innlagt på sykehus.
Flysoldater fra Skattøra, ved vraket av Catalina KK-N på Bjørnøya mars 1954.
Foto: Sven Pedersen©.
Husket ingenting fra flyulykken
— Løytnant Øystein Bjørnerud hadde radiovakt om bord i Catalinaen. Han hadde hatt kontakt med Bjørnøya Radio, og da flyet hadde passert, forsøkte han på ny å få kontakt med stasjonen. Dette antakelig for å gi posisjon og takke for denne gangen. Nå skjedde alle ting veldig fort. Den ene vingespissen tok bakken, og det store Catalina-flyet kom ut av styring og kræsjet. Det ble en voldsom eksplosjon. Jeg ble slynget 50 meter ut til siden. Husker ingenting av selve ulykken, men jeg må ha ligget en god stund før jeg våknet. Kan ikke si hvor lenge jeg ble liggende slik, men det ene benet verket forferdelig hver gang jeg forsøkte å bevege meg. Først gjorde jeg noen forsøk på å rope for å høre om noen av de andre var i live, men det var ingen som svarte. Jeg forsøkte å krype litt rundt for å lete, men måtte oppgi dette, for smertene i foten ble for store. Ennå brant det i flyvraket. Derfor torde jeg ikke å nærme meg dette på grunn av eksplosjonsfaren, forteller vingsersjant Paul Olsen til avisa Nordlys.
Gikk seg vill
Det skulle gå tre timer før telegrafist Alf Alvær og stuert Einar Strand fra stasjonen på Bjørnøya kom til og fant Paul Olsen. Heldigvis var han godt kledd, for den tids krigsfly var dårlig is
 olert

og mannskapene var kledd i skinnklær med saueskinnspels. Likevel, selv om Olsen var godt kledd, ble det kaldt å ligge i snøen. Hjelpemannskapene forsøkte å dra Olsen med seg. Det gikk heller dårlig, så Alvær gikk for å hente hjelp. Vi kan lese i avisa at han gikk seg vill, og Strand forsøkte å lage en provisorisk skikjelke som han skulle dra Olsen på. Dette mislyktes og han gikk for å hente hjelp. Olsen ble utstyrt med en lommelykt for å gi signal om hvor han befant seg. Hele natten lyste Olsen med jamne mellomrom med lykten og ventet på at hjelpen skulle komme, mens smeltevann trakk seg gjennom skinnklærne og smerten i beinet var uutholdelig. Strand kom tilbake utpå morgenen, men måtte forlate telegrafisten atter en gang.
— Dette gjorde at jeg trodde de ikke ville finne meg igjen. Tenkte jeg skulle ta meg til stasjonen på egen hånd, og strevde mye for å komme meg løs av skikjelken. Da jeg endelig kom løs, forsøkte jeg å krype i fotsporene etter Strand. Smertene i foten ble imidlertid så sterke at jeg måtte oppgi dette. Senere på dagen ble jeg funnet av tre av stasjonens folk, og som eneste overlevende kom jeg til stasjonen omkring klokken 13.00 nesten et døgn etter flyulykken, uttalte Paul Olsen til media etter ankomsten til Tromsø. Bjørnøya Radio bestod av fire personer. Det var styrer Oddmund Søreide, telegrafist Lars Hochlin, telegrafist Alf Alvær og stuert Einar Strand. En av de fire besetningsmedlemmene måtte til en hver tid holde stasjonen i drift, mens de skiftet på for å få berget den overlevende ned til stasjonen.
 
Gå til del 3
Gå tilbake til del 1
hjem
lenker