Det
hele begynner i den tyske Junkers fabrikken i Dessau, Sachsen. Flyfabrikanten
Hugo Junkers (1859-1935) og hans konstruktør Ernst Zindel,
produserte her bl.a.sine Ju 52 maskiner - tremotors land- og sjøfly.På
grunn av sine gode flyegenskaper, lasteevne, enkelt vedlikehold
og driftssikkerhet ble Ju 52 et av verdens mest brukte transportfly.
Over 5000 Ju 52 maskiner i ulike varianter ble produsert fra 1931
til 1952. Nærmere 500 av disse ble brukt til sivil passasjer-
og transporttrafikk av 30 flyselskap i 25 land. D-ANOP
”Fritz Simon” – LN-DAE ”Havørn”
Fortellingen om ”Askeladden” begynner med et annet
Ju 52 sjøfly (en Ju52-3/m modell med Werksnummer (W.nr.)
4077). Flyet ble kjøpt av Lufthansa i 1935 og registrert
D-ANOP og fikk i 1936 navnet ”Fritz Simon” . Det var
den første Lufthansa maskinen som fikk dette navnet. Kort
etter ble flyet kjøpt av Det Norske Luftfartselskap AS (DNL)
og fløyet til Norge. Bakgrunnen for at D-ANOP/”Fritz
Simon” kom til Norge var følgende. Fram til 1935
var Norge uten eget flyrutenett. Samme år ga myndighetene
adgang til etablering av ruteflyging. DNL fikk da eneretten til
å bygge ut det første rutenettet i landet. På
grunn av mangelen på flyplasser satset selskapet på
innkjøp av sjøfly.
LN-DAH
”Falken” – D-AQUI ”Kurt Wintgens”
LN-DAH ”Falken” fløy kystruten fra 1936 fram
til 9. april1940 da det ble konfiskert av tyskerne. Det ble brukt
til troppetransport av Wehrmacht fram til 9. september 1940. Flyet
ble så overført til Lufthansa og gitt tilbake sin
opprinnelige tyske registrering D-AQUI. Da en annen Lufthansa
Ju 52 (D-AGOO) allerede hadde overtatt flyets første navn
(”Fritz Simon”), ble D-AQUI omdøpt fra ”Falken”
til ”Kurt Wintgens”. Flyet ble satt inn på selskapets
sivile ruter mellom Norge og resten av det tyske riket. Skattøra
(og Kirkenes) var den nordligste stasjonen i dette rutenettet.
Flyet fløy ruten for Lufthansa fram til 1945.
D-AQUI
”Kurt Wintgens” - LN-KAF ”Askeladden”
Mai 1945 ble flyet overtatt av allierte styrker og overført
til det norske flyvåpen. Sammen med bl.a. andre konfiskerte
Junkers Ju 52 (flere av dem tidligere DNL-eide maskiner) ble de
satt opp i ny transportskvadron – 335 skv. Den første
tiden fløy de med både engelske og norske nasjonalitet
merker malt på flyene. All ruteflyging etter krigen, både
inn- og utenlands, ble slik foretatt av Luftforsvaret helt fram
til våren 1946. Etter en overhaling ved Horten flyfabrikk
ble den tidligere LN-DAH, alias D-AQUIS ”Kurt Wintgens”,
gitt tilbake til DNL med ny registrering som LN-KAF. DNL ga flyet
et nytt navn – ”Askeladden” – og satte
den inn igjen i den gamle kystrutetrafikken våren 1946 med
andre Ju 52 maskiner. I 1947 var LN-KAF ”Askeladden”
så nedslitt at det ble satt inn på Horten Flyfabrikk
for en omfattende overhaling og ombygging.Her fikk flyet mesteparten
av kroppen og høyre vinge fra en Luftwaffe maskin fra 1943
– en utrangert Ju52 ATG-2982 med betegnelsen 7U+PK, KGr
zbV108 – som var ekspropriert av det engelske Royal Air
Force i 1945 og gitt til norske myndigheter som delefly. ”Askeladden”
ble godkjent flygedyktig 14. februar 1948 og satt på nytt
inn kystrutetrafikken mellom Skattøra og Oslo, samtidig
med at DNL ble fusjonert med SAS (DNL/SAS). ”Askeladden”
ble også reparert med deler fra en annen av DNL´s
gamle Ju 52 maskiner – LN-KAE med navnet ”Pål”
(en Ju52-3/m, W.nr. 130704).Også dette flyet ble tatt av
tyskerne og fløy under krigen for Seetransportstafel 2
langs norskekysten.Men selv om det bare var mindre deler igjen
av den gamle LN-KAF maskinen etter flere ombygginger og reparasjoner,
ble registreringen og navnet ”Askeladden” beholdt.
Etter
20 års sammenhengende flyging i tysk og norsk sivil og militær
tjeneste, ble ”Askeladden” til slutt satt i opplag
på Fornebu oktober 1956. Det ble nå planlagt overført
Teknisk Museum, Oslo for å stilles ut. Men med et vingespenn
på 30 meter mente museet at flyet var for stort.
|